ההיסטוריה של סדנאות הבישול

סדנאות בישול קיימות בארץ כבר מראשית שנות השמונים. אני זוכר את אמא שלי חוזרת מסדנאות והדרכות שכאלה, שנערכו אז על ידי חברות מזון גדולות דוגמת "תנובה" ו"אוסם".

סדנאות הבישול הללו היו פרונטליות, ונערכו בחדרי הרצאות הבנויות בצורת אולם משופע, כך שגם ללא מסכי ענק ומערכות שמע מתוחכמות יכלו כולם לצפות ולשמוע את השף מדריך במהלך סדנת בישול, תוך כדי ההדגמה.

מעבר לשיפורים הטכנולוגיים שמאפיינים את הדור שלנו, שינוי מהותי נוסף שניתן לאבחן בקלות, הינו קהל היעד לסדנאות הבישול. בעוד שאז נערכו סדנאות הבישול מול רוב גורף של השתתפות נשית, סדנאות הבישול כיום מאופיינות ביחס שווה של גברים ונשים, ובסדנאות ספציפיות (בעיקר סביב נושאים "בשריים"- כגון צלייה נכונה, עישון ,הכול אודות בשר בקר, דגים ופירות ים) רוב המשתתפים יהיו גברים. נכון, עדיין קיימות סדנאות בישול "נשיות" יותר כמו עיצוב עוגות ימי הולדת, אירוח חלבי, ותזונה בריאה ומרזה, אבל באמירה כללית ניתן לומר כי המהפך הושלם, וכי סדנאות הבישול כיום ניצרכות ע"י גברים ונשים כאחד.

אני משער כי שינוי מהותי זה הינו תוצר לווי של מגמה כלל עולמית בתחום הגסטרונומי, מגמה שניתן להגדירה כמהפכה תרבותית-צרכנית. סדנאות הבישול הינן אספקט אחד מתוך רבים של שינוי תדמיתי שעובר התחום הגסטרונומי בשלושת העשורים האחרונים. הגסטרונומיה עזבה מזמן את הבסיס ההישרדותי, והיא כבר לא מיועדת על ידינו להשקטת הרעב למזון אלה הפכה למרכז תרבותי שוקק.

העניין שסובב סביב התחום הגסטרונומי הינו חלק מתוך תרבות השפע בה אנו חיים. אנו צורכים גסטרונומיה כבילוי, כאירוע חברתי, וכמתאבן בזמן המרקע הטלוויזיוני שלנו. סדנאות הבישול ממחישות שינוי זה בצורה מושלמת, וכמי שמלווה תחום זה מזה יותר מעשור, אני יכול להעיד על הדרך היפה שתחום זה עובר בארץ ובעולם.

את סדנת הבישול הראשונה שלי העברתי מתישהו בשנת 1997. באותו זמן הייתי שותף בחברה קטנה שהקמתי לתערובות תבלינים מיוחדים, ועוד מוצרי גורמה שנארזו בצורה אסתטית ונמכרו לקהל הרחב לצריכה יומיומית, ולחברות- כמתנות לחגים. במשך 5 שנות הפעילות שלנו הקמנו מועדון לקוחות שמדי פעם הוזמן לסדנת בישול בה הדגמתי את השימוש בתערובות התבלינים שלנו.
אפשר לומר שהיה זה אחד הזרעים הראשונים שזרעתי בתחום סדנאות הבישול. לימים, גם לאחר שפניתי עמוק יותר פנימה לעולמות הבישול, ופתחתי את מטבח הקייטרינג שלי " טעמי בר", המשכתי לקיים מדי פעם סדנאות בישול שונות בתחום האפייה והבישול. את התפנית הגדולה לעיסוק כמעט בלעדי בתחום, עשיתי בשנת 2003 עם הקמתה של כיתת הדרכות הבישול "פודסטפס". "פודסטפס" הינה אחת מכיתות הבישול המעשיות הראשונה בישראל, פעילה בעוז גם היום.