הקשר בין בישול למצב הרוח

כשמדברים על בישול, מרבית האנשים חושבים על התוצאה הישירה מפעולת הבישול – טעם, שובע, הרגעת צורך אנושי כלשהו, ובצדק כמובן, אך כדאי לדעת שבתהליך עצמו יש לא מעט מאפיינים שיכולים להשפיע על מצב הרוח שלנו, בין אם נקודתית, ובין אם לאורך זמן. אז איך בישול יכול להשפיע על מצב הרוח שלנו? ההסבר לפניכם.

מעט מלח, חופן בזיליקום וקמצוץ של חיוך

מצב הרוח שלנו עלול להיות מושפע מהמון דברים, החל מגנים והסביבה בה גדלנו ו/או אנחנו נמצאים בה כיום, ועד לסתם יום או תקופה פחות טובה שלנו. זו יכולה להיות תחושת "דיכי" שתקפה אותנו לזמן קצר ויכול להיות גם דיכאון של ממש (לזה לא ניכנס כרגע). בכל אחת מהדרגות הללו יש תחושות וסממנים שמאפיינים אותן, בעוצמות שונות כמובן. הסימנים הבולטים הם מצב רוח ירוד ומעין חוסר רצון לפעילות ותזוזה, לעיתים גם חוסר בשינה ובתיאבון יכולים לצוץ, ובמצבים קשים יותר זה יכול להגיע גם למחשבות שליליות מאוד ופגיעה בהערכה העצמית. חשוב לציין שבמצבים הקיצוניים הכרחי להתייעץ עם איש מקצוע.

כידוע, פעילות ספורטיבית מסייעת ומומלצת ביותר במצבים של דכדוך, אך שימו לב – גם בבישול יש לא מעט תכונות שיכולות להחזיר לנו את החיוניות והחיוך לפנים.
לאלו שלא עוסקים בבישול באופן מקצועי, מדובר באתגר של ממש שמצריך המון ריכוז, שלווה ויכולת למידה. בבישול אנחנו מתקדמים לכיוון מטרה מאוד ברורה, ובינינו? המטרה והתוצר שווים מאוד. אפשר לקחת את אתגר הבישול כסוג של פרויקט ולנסות להכין את המאכל האהוב עלינו, מנה שאנחנו זוכרים מהילדות ולא אכלנו מאז, או אפילו קינוח טעים במיוחד שאכלנו במסעדה או בארוחה אצל חברים. לאחר שהמתכון בידינו ואספנו את כל המצרכים, אפשר לשים ברקע את המוזיקה האהובה עלינו, את הטלפון להעביר למצב שקט, וקדימה לעבודה.

ידיים מגלגלות ספרינג רול עם מגבת וקעריות בצד

הבישול הוא סוג של מדיטציה

כשנכנסים ל"זון" (Zone) של הבישול, זה יכול להרגיש כמו סוג של מדיטציה. פעולות החיתוך על הקרש, הבחישה, רעש הבעבוע של המים הרותחים או ה"טססססס" של הטיגון משאירים אותנו בתוך העולם שלנו והמטרה שלנו. כשמתייחסים לבישול גם כתרפיה ולא רק כמשהו פונקציונלי, ניתן להפיק ממנו את כל מה שציינתי. גם אם התוצאה לא תביא אתכם למאסטר שף, או לא תשיג לכם 3 כוכבי מישלן, זה לא הדבר החשוב ביותר. הדבר החשוב כשנמצאים בתקופה פחות חיובית, דכאון קל או דכדוך הוא להעסיק את עצמנו כמה שיותר. להתמודד עם אתגרים ולצלוח אותם, להקדיש לעצמנו זמן של שקט שבו אנחנו נמצאים בעשייה ואם אפשר שהיא גם תהיה טעימה, אז מה טוב!

הכתבה באדיבות נירית שגיא – פסיכולוגית קלינית ומומחית לטיפול בחרדה ודיכאון www.niritsagee.co.il