כך נארח את ארוחת ליל הסדר ונשרוד כדי לספר

בכל שנה חוזר על עצמו אותו הטקס. איך שמתחילים להתחיל את הפריחה באוויר והארטישוקים מככבים בשוק במלוא הדרם, רף הפאניקה מתחיל לעלות. אנחנו יכולים להדחיק את זה כמה שנרצה אך מתישהו נצטרך להכיר בעובדה – הגיע הזמן להיערך לפסח. בין אם אנחנו מקפידים על כל הלכות הפסח או אם אנו מהמחנה שממלא את הפריזר במאפים לקראת המצור, משהו בפסח מפעיל את כולנו. מהניקיונות ועד להכנות לארוחה, אין ספק שאירוח ליל הסדר הוא אחד האירועים המלחיצים ביותר שנצטרך להתמודד איתם? מה נכין? איך נוודא ששום דבר לא יחסר? איך לא מגזימים שוב? מה יקלע לטעם של כל האורחים שלנו? אלו רק כמה מהשאלות שמתרוצצות לנו בראש. אם נשמור על כמה כללי אצבע פשוטים, נגלה שממש לא חייבים לאבד את השפיות כדי לארגן ארוחת חג בלתי נשכחת.

להכין מראש כל מה שאפשר

אירוח לליל הסדר הוא הפקה מורכבת שלעתים קרובות תדרוש מאיתנו להתפצל לכל הכיוונים. מחימום האוכל וההגשה ועד למציאת תעסוקה לילדים, נגלה בסוף הערב שכמעט לא יצא לנו לשבת עם כולם סביב השולחן. זו מציאות שממש לא חייבים להשלים איתה. הדרך הטובה ביותר להימנע מזה תהיה לערוך הכנות מראש. מומלץ להימנע ממנות שדורשות הכנה על המקום וללכת על מאכלים שדורשים בישול ארוך ושנוכל להניח על אש קטנה או פלטה כבר מהבוקר ולהכין יום-יומיים לפני. מעבר לעובדה שזה קל יותר לנו, גם האורחים שלנו ככל הנראה יצפו יותר לממולאים ותבשילי בשר ארוכים מאשר ריזוטו או רוטב הולנדז. נתחים כמו שוק אווז וכתף טלה, רק ישתפרו ככל שיקבלו יותר זמן בישול.

לא לצאת מפרופורציות

כן, מגיעים אל הבית הרבה אנשים וכן – הם הולכים להיות רעבים. על אף העובדות האלה, בכל שנה רובנו מגלים שאנחנו תקועים עם קופסאות על קופסאות של אוכל שאין לנו מושג יותר למי להעביר אותן. חשוב שנגדיר מראש בדיוק מה הגבולות שלנו. עבור שולחן של 15-20 איש, אין שום סיבה להכין יותר מ-5 סוגי סלט, מנת פתיחה אחת או מרק, שלוש עד ארבע מנות עיקריות לכל היותר ותוספת או שתיים. גם כאן, חשוב שניישם את עיקרון ההכנה מראש ושנוכל להתחיל לעבוד עליהן כמה ימים מראש.

חישוב כמויות לארוחה

אחת השאלות הנפוצות ביותר ששואלים אותי, יותר אפילו ממתכונים וטכניקות בישול היא איך מחשבים כמויות של אוכל לארוחה.

רובנו מכינים אוכל למשפחה הגרעינית ומכינים כמויות קבועות מהנסיון שלנו ולא צריכים לחשב כמות לפי סועדים אך מידי פעם אנחנו לוקחים על עצמנו משימה של אירוח קבוצה גדולה של אורחים אותה אנחנו רוצים להרשים במגוון תבשילים ומטעמים.

ובכן, הנוסחה פשוטה מאוד וקלה ליישום בכל ארוחה או אירוע. נכון, יש אורחים שאוכלים מעט ויש כאלה שאוכלים הרבה אבל אם נחשב כמות לפי האדם הסביר תגלו שתמיד לא יחסר אוכל וגם לא ישארו כמויות של אוכל בסוף הארוחה.

ובכן, אדם בוגר ממוצע אוכל 200-250 גרם של מנה עיקרית, 200-250 גרם של תוספת ו-200 גרם של סלט, שימו לב שסה"כ מדובר ב 700 גרם של אוכל שזו כמות גדולה מאוד של אוכל לאדם, גם אם יש מי שיאכל יותר מזה, יהיו יותר אנשים שיאכלו פחות כך שאם תצמדו לנוסחה זאת, לא יחסר אוכל בוודאות.

היות ובד"כ מכינים כמה סוגים של סלטים ותוספות וגם כמה סוגים של מנות עיקריות יש לחשב את סך המנות לפי משקל ולחלק במספר האורחים. לדוגמה, אם יש 4 סוגי סלטים נכין כמות של 50 גרם לסועד מכל סלט, ל-20 סועדים נכין 4 ק"ג של סלטים סה"כ. נוכל כמובן להכין כמות שונה לכל סלט (ק"ג של סלט ירוק וק"ג של סלט קטניות מתאימים לכמות מאוד שונה של אורחים) אבל הכמות הכוללת תהיה 4 ק"ג. את משקל המנות יש לחשב לפי משקל נטו, לדוגמה אם תכינו עוף העריכו את המשקל ללא העצם.

אפשר להכין כמות הגדולה ב-10% מהכמות שחישבתם ליתר ביטחון אבל לא כדאי להגזים.

בנוסף, מנות שאפשר לחלק מראש כדאי לעשות זאת כך שאורח שיקח לעצמו מנה יקח את הכמות שתכננתם ואם ירצה עוד יוכל לקחת אבל לא יעמיסו כמות גדולה על הצלחת שלא יצליחו לסיים ויזרק אוכל לחינם.

בלי הרפתקאות מיותרות

ארוחת החג היא אירוע משפחתי אפוף זיכרונות ומטענים תרבותיים. לכן, כדאי שנשקיע את האנרגיה שלנו דווקא באזור הנוחות שלנו, שכן זהו בדיוק המקום שאנחנו מבקשים ליצור עבור האורחים. לכן, אין שום סיבה להתחיל לחקור חומרי גלם אקזוטיים או להחליט שפסח הזה הוא הרגע המושלם לנסות להכין קרם ברולה בעצמנו. טעמים של בית ומנות מוכרות שמלוות את שולחן החג שלנו כבר עשורים יקלו עליך וישמחו את האורחים שלך.