כך נכין ביצה עלומה מושלמת

ביצים הן הכוכבות הראשיות של (כמעט) כל ארוחת בוקר מושלמת. אחת הדרכים המענגות והמפנקות ביותר להגיש אותה, אמנם, הוא על ידי שליקתה במים רותחים ללא הקליפה – מה שמכונה, ביצה עלומה. המעטה הלבן היציב שבתוכו מתחבא אוצר צהבהב וקרמי הופך אותה לפיתוי שקשה לעמוד בפניו. זוהי גם הסיבה שהיא מכונה כך – החלמון הרך נעלם בתוך מעטפת החלבון. היא מככבת במנות קלאסיות כמו אגז בנדיקט או קרוק מאדאם מפנק והיא יכולה לקחת מנות רבות לשלב הבא.

חובבי בישול רבים, אמנם, סובלים מחרדת ביצה עלומה. תהליך ההכנה הוא מעט מורכב ובקלות אנו עשויים למצוא את עצמנו עם בלגן שלם בסיר. כדי להביא את מיומנות ההכנה לשלמות ולהפתיע קרובים וחברים עם ביצה עלומה מושלמת לארוחת בוקר שווה, אלו כמה צעדים שיאפשרו לך להגיע לדרגת מאסטר.

חשוב להשתמש בביצים טריות

ככל שביצה היא טרייה יותר, כך החלבון שבה יציב יותר ומאפשר לבשל אותו יותר בקלות ולשמור על צורתו.

עם חומץ או בלי חומץ?

בוודאי יצא לך לשמוע מרבים כי לא ניתן להכין ביצה עלומה ללא חומץ. הטענה לא כל כך מדויקת. מצד אחד, החומץ בהחלט מסייע לחלבון להיקרש באופן מידי ומקל על התהליך. עם זאת, תוספת החומץ לא הכרחית ואף עלולה להשפיע על טעם הביצה. כל עוד נעבוד באופן חכם ומדויק, לא חייבים להשתמש בו.

מתחילים!

  • לפני הכול, נעמיד סיר קטן (קלחת תספיק לגמרי) על הכיריים.
  • נמלא את הסיר במים עד לחצי הגובה עם כפית מלח גס (וכף חומץ לבן במידה ובחרת להשתמש בו) ומביאים לרתיחה.
  • בינתיים, נשבור ביצה אל תוך מסננת דקה ונאפשר לחלבון הנוזלי במיוחד שייתכן ומצוי בה לזלוג החוצה.
  • לוקחים כף ומתחילים לבחוש את המים בתנועה אחידה עד שנוצרת מערבולת קטנה במרכז הסיר. יש להקפיד על כך שהמים לא ירתחו בפראות, אלא בבעבוע עדין בלבד.
  • בלב המערבולת, נניח בזהירות את הביצה. התנועה הסיבובית תמנע מהחלבון להתפזר בסיר ותשמור אותו עטוף סביב החלמון.
  • יש לבשל במשך 3 דקות, כאשר ממשיכים לבחוש בעדינות בתנועות סיבוביות ומקפידים שהביצה אינה נוגעת בקרקעית.
  • לאחר תום שלושת הדקות, יש להוציא את הביצה בעדינות באמצעות כף מחוררת ולהגיש חמה על בריוש, על טוסט או על כל מנה שתכננת להגיש איתה.

להכנת כמות גדולה

אם תכננת לעשות כמות גדולה של ביצים עלומות, מעבר לאחת או שתיים, ניתן לייעל את התהליך ולבצע את הבישול במחבת עמוקה שתאפשר לך להכין מספר ביצים עלומות בו זמנית. במקרה כזה, לא נוכל ליצור מערבולת ויש להקפיד לבחוש ולמנוע מהן לשקוע. לפני שמתנסים בהכנה כזו, מומלץ להתאמן על ביצה יחידה.

לא חייבים לאכול מיד

ביצה עלומה תישמר מצוין בכלי עם מים קרים למשך לילה. ניתן להעביר אותה למים  חמים למשך דקה כדי לחמם אותה ולאכול מיד.