כך נהפוך את המטבח הביתי למרחב של שקט בימים סוערים

בתקופות כמו אלו שאנו חווים כעת (מלחמת חרבות ברזל), כאשר אי הוודאות הופכת לעובדה קיימת, רובנו נסוגים בחזרה למקום הבטוח שלנו. ישראלים רבים חווים כיום אי שקט וחרדה, כאשר אירועי ה-7 לאוקטובר עדיין טבועים עמוק בתודעה ובמובנים רבים, השלכותיהם עדיין לא ברורות לחלוטין. אנו עוד מחכים לאנשים יקרים שיחזרו הביתה בשלום ורק טבעי שבמצב כזה, נבחר לבלות כמה שיותר בבית. עם זאת, יש לא מעט דברים שנוכל לעשות במרחב הביתי שלנו שיוכלו להעשיר את חיינו ולסייע לנו להוריד את מפלס החרדה. האם ייתכן שגם העורף צועד על קיבתו? כאן נראה כיצד עבודה במטבח יכולה לתרום משמעותית לרווחה הנפשית שלנו.

השלב הראשון במענה לחרדה הוא זיהוי הסימנים לקיומה

לפני שנצלול אל שלל היתרונות שמציע המטבח, חשוב שנזהה מתי אנו חווים את תחושת החרדה. חשוב בראש ובראשונה להבין כי חרדה היא תגובה נורמלית ונפוצה למצבי לחץ. היא נועדה על מנת לעורר את הגוף ולשמור אותנו דרוכים במצבי סכנה. עם זאת, בשגרה היא עשויה לגבות מאיתנו לא מעט מחירים. לח בחזה, קשיי נשימה, תחושת "זרמים, בגוף ואי שקט כללי עשויים להקשות מאוד על מהלך החיים וחשוב שנזהה את הפעילויות שמאפשרות לנו למתן את התחושות הללו.

אסקפיזם במיטבו

בישול מציע הרבה יותר מפעולה טכנית להכנת מזון. עם תשומת הלב הנכונה ומעט השקעה, הוא יכול להפוך לפעילות מודעת שמפעילה את כל החושים. התנועות, הצלילים והריחות יוצרים חוויה רב חושית שממלאת את התודעה ויכולה להסיח אותנו ממחשבות טורדניות, דאגה ופחד שמעיקים עלינו בתקופה הזו. המיקוד הנדרש בהכנת ארוחה מאלץ אנשים להיות נוכחים ברגע ולקחת צעד אחורה מגורמי הלחץ שלהם. בשנים האחרונות, מיינדפולנס נכנס באופן נרחב לשיח הטיפולי ורבים ממליצים על תרגול מודע לאיזון מצב הרוח. עם זאת, תרגול כזה ממש לא חייב להתבצע באופן מסורתי, בישיבה ובעיניים עצומות, גם ריכוז בפעולות הבישול, יכול להציע תרגול מעולה לשבירת מעגל המחשבות הטורדניות ולקדם רגיעה.

פעילות המשרה רוגע בגוף

מחקרים רבים נערכי על הקשר שבין ביצוע פעילויות יצירתיות ובין ירידה ברמות הלחץ. ישנם גם לא מעט מחקרים כאלו שבוצעו על בישול באופן ספציפי. אחת הסיבות לתחושת הרוגע שאנו חווים במהלך פעילות כזו היא הפרשת אנדורפינים כתוצאה מהפעילות הגופנית הכרוכה בבישול ומהציפייה לארוחה הטעימה שמחכה לנו. הריחות הטובים מעוררים את התיאבון ומניעים את הגוף כולו בציפייה לעונג. חשוב שנזכור שלא פעם, בישול הוא גם משימה יום-יומית. נמצא כי השלמת משימות תורמת להפרשת דופמין, מה שתורם עוד יותר לתחושת עונג וסיפוק.

לאמץ שגרת תזונה בריאה יותר

לצד ההנאה שבפעולה עצמה, בישול עצמאי יאפשר לך לשלוט הרבה יותר במה שנכנס לפה. זוהי תקופה בה מפתה מאוד לבחור בנחמות קצרות מועד. עם זאת, חשוב שנזכור שבטווח הארוך, צריכה מוגברת של פחמימות ריקות ומזון מעובד יכולה להשפיע משמעותית על מצב הרוח. בסופו של דבר, בריאות הגוף ורווחת הנפש שלובות זו בזו. בישול בבית יאפשר לך להכין ארוחות מושקעות וטעימות מחומרי גלם טריים ובריאים. כך, נשלב פעילות מהנה וממלאת יחד עם תוצאה שתתרום לכל היבטי החיים שלך ומהווה עמוד יסוד באורח חיים בריא.

כך למשל, חומצות שומן אומגה 3, הנמצאות בשפע בדגים, זרעי פשתן ואגוזי מלך, נמצאו כיעילות בשיפור התפקוד המוחי ולמנגנוני הפרשת דופמין. גם נוגדי חמצון הנמצאים בשפע בפירות וירקות רבים תורמים לחוסן הנפשי. נמצא כי המאבק ברדיקלים החופשיים ובעקה חמצונית משפיע באופן ניכר על תפקוד המוח והפעילות הכימית המשפיעה על מצבי הרוח. שילוב חומרי הזנה כאלה בשגרת הבישול שלך תאפשר לך להעצים את החוסן גם ברמה הנפשית בתקופה בה חוסן הוא הכול.

הזדמנות להעשיר את הידע

פעילות העשרה היא תמיד בחירה מומלצת בתקופות של מתח. זוהי הזדמנות נהדרת לגייס את הנסיגה הזו פנימה אל הבית כדי לרכוש מיומנויות חדשות. יש כל כך הרבה ידע שממתין לנו עם שפע של מתכונים והיכרות עם חומרי גלם וטכניקות חדשות. תמיד ניתן גם להתנסות בסדנת בישול בסגנון שעוד לא יצא לנו לחוות ולגלות עולם חדש. ניתן כיום לבצע סדנאות בישול גם בבית הפרטי ולקבל את כל הטוב שפעילות כזו מציעה בלי לצאת מהבית.

מעבר לעובדה שסדנה כזו תרחיב את סל המיומנויות שלך, היא מספקת הזדמנות חשובה לאינטראקציות חברתיות. התקופה הזו עשויה להרגיש מבודדת חברתית. סדנאות בקבוצה יאפשרו לך ליצור פלטפורמה למפגשים, ללמוד, לחוות וליצור יחד עם אנשים שיקרים לך. אין דרך טובה יותר להפיג את תחושת המתח ולהעניק יותר מקום לטוב שבחיינו.

כפי שניתן לראות, המטבח יכול לשמש כבעל ברית חשוב שלנו במאבק שלנו בלחץ ההולך וגובר. עם מעט סבלנות, השקעה והקדשת הזמן המתאים, נוכל להפוך את משימות הבישול שלנו להרפתקה מלמדת ומנחמת.